1.授業中の一般的な指示
Your students will understand you more easily if you use gestures.
それぞれの表現の再生ボタンをクリックすると、ゆっくりな速さと、自然な速さの英語が発音されます。
(1) | 立ってください。 |
Stand up. | |
(2) | 座ってください。 |
Sit down. | |
(3) | 本を開けてください。 |
Open your books. | |
(4) | 静かにしてください。 |
Be quiet. | |
(5) | その絵を丸で囲んでください。 |
Circle the picture. | |
(6) | このボードを見てください。 |
Look at the board. | |
(7) | 点Aと点Bを線で結びなさい。 |
Connect dots A and B. | |
(8) | 線を引きなさい。 |
Draw a line. | |
(9) | 一列になってください。 |
Make a line. | |
(10) | トムのあとについて言ってください。 |
Repeat after Tom. | |
(11) | よく聞いてください。 |
Listen carefully. | |
(12) | 顔を上げてください。 |
Look up. | |
(13) | 手を挙げてください。 |
Raise your hand. | |
(14) | 手を下ろしてください。 |
Put your hands down. | |
(15) | 鉛筆を置きなさい。 |
Put your pencils down. | |
(16) | 線に合わせて丁寧に書きなさい。 |
Write carefully on the lines. | |
(17) | 席にもどりなさい。 |
Go back to your seat. | |
When you speak with one student or you want to be polite, you can say "Please ~", "Can you ~?"
(1)~(17)をまとめて聞く
(最初に日本語が発音され、少し間が空き、英語が自然な速さで1度発音されます。間の時に英語で表現できるか試してみましょう。)
Classroom English Cafeに戻る
2.授業中の具体的な指示
Please use a loud voice so your students will be more GENKI!
あいさつ・ウォームアップ等
(1) | さあ、始めましょう。 |
Let’s start! | |
(2) | 今日は何曜日ですか。 |
What day is it today? | |
(3) | 今日は何月何日ですか。 |
What’s the date today? | |
(4) | 天気はどうですか。 |
How’s the weather? | |
(5) | 今日はこれで終わります。 |
That’s all for today. | |
(6) | またね。 |
See you next time. | |
活動の開始
(7) | ゲームをしましょう。 |
Let’s play a game. | |
(8) | チャンツをしましょう。 |
Let’s do a chant. | |
(9) | 歌を歌いましょう。 |
Let’s sing a song. | |
順番
(10) | 最初はだれですか。 |
Who’s first? | |
(11) | 次はだれですか。 |
Who’s next? | |
(12) | あなたの番です。 |
It’s your turn. | |
(13) | 役割を交代しなさい。 |
Change roles. | |
First, make sure your students are looking at you. Use gestures!
活動形態・ルール
(14) | ペアになりなさい。 |
Make pairs. | |
(15) | 4人グループをつくりなさい。 |
Make groups of four. | |
(16) | 円になって座りなさい。 |
Sit in a circle. | |
(17) | 机を寄せなさい。 |
Put your desks together. | |
(18) | 机を後ろに下げなさい。 |
Move your desks to the back. | |
(19) | プリントを配ります。 |
I’ll hand out some copies. | |
(20) | 時間は5分間あります。 |
You have 5 minutes. | |
(21) | 準備はいいですか。 |
Are you ready? | |
(22) | あと2分です。 |
2 minutes left. | |
(23) | もう3分あげましょう。 |
I’ll give you 3 more minutes. | |
(24) | 時間がきました。 |
Time’s up. | |
(25) | 何ポイント獲得しましたか。 |
How many points did you get? | |
(26) | カードを誰にも見せてはいけません。 |
Don’t show your cards to anyone. | |
(27) | カードを裏返しなさい。 |
Turn over your cards. | |
(28) | カードを1枚取りなさい。 |
Take one card. | |
(29) | カードを集めなさい。 |
Collect your cards. | |
(30) | 5ポイント取ったら勝ちです。 |
If you get 5 points, you will win. | |
Classroom English Cafeに戻る
3.子どもに応じた表現
褒める・励ます
(1) | すごい! |
Great! | |
(2) | すばらしい! |
Wonderful! | |
(3) | 最高! |
Excellent! | |
(4) | 素敵! |
Fantastic! | |
(5) | 完璧だね! |
Perfect! | |
(6) | よくがんばったね。 |
Good job! / Well done! | |
(7) | よく考えたね。 |
Good thinking! | |
(8) | 上手にやりきったね! |
You did it! / You made it! | |
(9) | とてもはっきり言えてるよ。 |
You speak very clearly! | |
(10) | アイコンタクトがよくできてるよ。 |
Very good eye contact! | |
(11) | ジェスチャーがいいですね。 |
I like your gestures! | |
(12) | 発音がいいですね。 |
Your pronunciation is good! | |
(13) | そのとおり。 |
That’s right! | |
(14) | 彼(彼女)に拍手しましょう。 |
Let's give him/her a hand. | |
(15) | おしい。 |
Close! / Almost! | |
(16) | (勇気を出して)よくがんばったね。 |
Nice try! / Good try! | |
(17) | いい感じになってきたね。 |
You’re getting better. | |
(18) | 君ならできるよ! |
You can do it! | |
(19) | 落ち着いて。 |
Take it easy. / Just relax. | |
(20) | 心配しないで。 |
Don’t worry. | |
(21) | 恥ずかしがらないで。 |
Don’t be shy. | |
(22) | いいですよ。 |
That’s OK. / That’s good. | |
発言を促す
(23) | 英語にすると? |
In English? | |
(24) | もう一度言ってくれませんか? |
Can you repeat that, please? | |
(25) | 答えが分かった人はいますか? |
Who knows the answer? | |
(26) | 何か質問はありますか? |
Any questions? | |
(27) | 手伝ってくれる人はいますか? |
Any volunteers? | |
(28) | 他にだれかいませんか? |
Anyone else? | |
(29) | 一緒に言いましょう。 |
Let’s say it together. | |
(30) | ヒントを言います。 |
I’ll give you a hint. | |