1.授業中の一般的な指示

august.png
Your students will understand  you more easily if you use gestures.

それぞれの表現の再生ボタンをクリックすると、ゆっくりな速さと、自然な速さの英語が発音されます。

(1) 立ってください。
Stand up.
(2) 座ってください。
Sit down.
(3) 本を開けてください。
Open your books.
(4) 静かにしてください。
Be quiet.
(5) その絵を丸で囲んでください。
Circle the picture.
(6) このボードを見てください。
Look at the board.
(7) 点Aと点Bを線で結びなさい。
Connect dots A and B.
(8) 線を引きなさい。
Draw a line.
(9) 一列になってください。
Make a line.
(10) トムのあとについて言ってください。
Repeat after Tom.
(11) よく聞いてください。
Listen carefully.
(12) 顔を上げてください。
Look up.
(13) 手を挙げてください。
Raise your hand.
(14) 手を下ろしてください。
Put your hands down.
(15) 鉛筆を置きなさい。
Put your pencils down.
(16) 線に合わせて丁寧に書きなさい。
Write carefully on the lines.
(17) 席にもどりなさい。
Go back to your seat.

august.png
When you speak with one student or you want to be polite, you can say "Please ~", "Can you ~?"

(1)~(17)をまとめて聞く
(最初に日本語が発音され、少し間が空き、英語が自然な速さで1度発音されます。間の時に英語で表現できるか試してみましょう。)

Classroom English Cafeに戻る

2.授業中の具体的な指示

august.png
Please use a loud voice so your students will be more GENKI!

あいさつ・ウォームアップ等

(1) さあ、始めましょう。
Let’s start!
(2) 今日は何曜日ですか。
What day is it today?
(3) 今日は何月何日ですか。
What’s the date today?
(4) 天気はどうですか。
How’s the weather?
(5) 今日はこれで終わります。
That’s all for today.
(6) またね。
See you next time.

活動の開始

(7) ゲームをしましょう。
Let’s play a game.
(8) チャンツをしましょう。
Let’s do a chant.
(9) 歌を歌いましょう。
Let’s sing a song.

順番

(10) 最初はだれですか。
Who’s first?
(11) 次はだれですか。
Who’s next?
(12) あなたの番です。
It’s your turn.
(13) 役割を交代しなさい。
Change roles.

august.png
First, make sure your students are looking at you. Use gestures!

活動形態・ルール

(14) ペアになりなさい。
Make pairs.
(15) 4人グループをつくりなさい。
Make groups of four.
(16) 円になって座りなさい。
Sit in a circle.
(17) 机を寄せなさい。
Put your desks together.
(18) 机を後ろに下げなさい。
Move your desks to the back.
(19) プリントを配ります。
I’ll hand out some copies.
(20) 時間は5分間あります。
You have 5 minutes.
(21) 準備はいいですか。
Are you ready?
(22) あと2分です。
2 minutes left.
(23) もう3分あげましょう。
I’ll give you 3 more minutes.
(24) 時間がきました。
Time’s up.
(25) 何ポイント獲得しましたか。
How many points did you get?
(26) カードを誰にも見せてはいけません。
Don’t show your cards to anyone.
(27) カードを裏返しなさい。
Turn over your cards.
(28) カードを1枚取りなさい。
Take one card.
(29) カードを集めなさい。
Collect your cards.
(30) 5ポイント取ったら勝ちです。
If you get 5 points, you will win.

(1)~(30)をまとめて聞く

Classroom English Cafeに戻る

3.子どもに応じた表現

褒める・励ます

(1) すごい!
Great!
(2) すばらしい!
Wonderful!
(3) 最高!
Excellent!
(4) 素敵!
Fantastic!
(5) 完璧だね!
Perfect!
(6) よくがんばったね。
Good job! / Well done!
(7) よく考えたね。
Good thinking!
(8) 上手にやりきったね!
You did it! / You made it!
(9) とてもはっきり言えてるよ。
You speak very clearly!
(10) アイコンタクトがよくできてるよ。
Very good eye contact!
(11) ジェスチャーがいいですね。
I like your gestures!
(12) 発音がいいですね。
Your pronunciation is good!
(13) そのとおり。
That’s right!
(14) 彼(彼女)に拍手しましょう。
Let's give him/her a hand.
(15) おしい。
Close! / Almost!
(16) (勇気を出して)よくがんばったね。
Nice try! / Good try!
(17) いい感じになってきたね。
You’re getting better.
(18) 君ならできるよ!
You can do it!
(19) 落ち着いて。
Take it easy. / Just relax.
(20) 心配しないで。
Don’t worry.
(21) 恥ずかしがらないで。
Don’t be shy.
(22) いいですよ。
That’s OK. / That’s good.

発言を促す

(23) 英語にすると?
In English?
(24) もう一度言ってくれませんか?
Can you repeat that, please?
(25) 答えが分かった人はいますか?
Who knows the answer?
(26) 何か質問はありますか?
Any questions?
(27) 手伝ってくれる人はいますか?
Any volunteers?
(28) 他にだれかいませんか?
Anyone else?
(29) 一緒に言いましょう。
Let’s say it together.
(30) ヒントを言います。
I’ll give you a hint.

(1)~(30)をまとめて聞く

Classroom English Cafeに戻る